سفرنامه حسام

سفرنامه حسام

ماجرا ها، خاطرات و یادداشت های سفر
سفرنامه حسام

سفرنامه حسام

ماجرا ها، خاطرات و یادداشت های سفر

چین: پکن - میدان تیان آن من، شهر ممنوعه – ۲۹ سپتامبر ۲۰۱۱

میدان تیان آن منمیدان تیان آن من (Tian AnMen) در مرکز شهر پکن واقع شده است و بزرگترین میدان جهان محسوب می شود. این میدان از لحاظ تاریخی و سیاسی از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. در همین میدان بود که مائو، رهبر انقلاب چین، حکومت را جمهوری اعلام کرد و در همین میدان بود که تظاهرات دانشجویان برگزار گردید.

خود میدان به تنهایی چیز خاصی ندارد، اما بنای یادبود قهرمانان مردم و مقبرۀ مائو در مرکز این میدان واقع شده اند.  

اگر کسی مایل به دیدن مومیایی مائو هست باید صبح زود با پاسپورت در میدان حاضر باشد و پس از قرار گرفتن در یک صف طولانی برای چند ثانیه از مومیایی دیدن نماید.

 

ساختمان مجلس چین در ضلع غربی میدان و دروازۀ ورودی شهر ممنوعه در ضلع شمالی میدان واقع شده اند.

شهر ممنوعه (The Forbidden City) دومین جاذبۀ مهم توریستی چین (پس از دیوار بزرگ) و عظیم ترین مجموعۀ کاخ های دنیاست که در قلب پکن واقع شده است. این مجموعه برای مدت چند صد سال محل اقامت امپراطورهای مختلف بوده است و ورود مردم عادی به داخل آن ممنوع بوده است. ساخت این مجموعه از قرن سیزدهم میلادی آغاز و تکمیل آن حدوداً ۱۰۰ سال طول کشیده است.

محوطه های بزرگ، کاخ های عظیم با معماری چینی، استفاده از رنگ های قرمز، آبی، سبز و زرد در نمای کاخ ها، استفاده از نمادهای مختلف چینی از جمله اژدها و شیر و همچنین سالن های متعدد از ویژگی های شهر ممنوعه می باشد. از آنجا که بازدید از کل مجموعه به حداقل یک روز وقت احتیاج دارد، باید مسیری را انتخاب کرد که علاوه بر عبور از نقاط دیدنی شهر، در زمان نیز صرفه جویی شود.

نکته ای که داخل مجموعه جلب توجه می کند، عدم وجود فضای سبز در شهر ممنوعه می باشد... اما در پایان مسیر به باغ زیبایی می رسیم که به زیبایی تزئین شده است و یک باغ سلطنتی محسوب می گردد.

بازدید از میدان تیان آن من و شهر ممنوعه در مجموع به حدود ۴ ساعت زمان نیاز دارد. 

بعد از خروج از باغ به سمت هتل حرکت کردیم تا اتاق ها را تحویل بگیریم. هتل Marriot City Wall در مرکز شهر و به فاصلۀ چند دقیقه ای از میدان تیان آن من واقع شده است. ساعت یک بعد از ظهر به هتل رسیدیم و اتاق ها را تحویل گرفتیم. لابی بسیار بزرگ، اتاق های شیک و مجهز از جمله مشخصات این هتل است... البته صبحانه هایش هم جزو کاملترین صبحانه هایی است که تابحال دیده ام... 

قصد داشتیم بعد از کمی استراحت به خیابان وانگ فو جینگ برویم...


اگر می خواهید با تاکسی به میدان تیان آن من بروید نوشتۀ زیر را به راننده نشان دهید:

 

برای رفتن به شهر ممنوعه هم این نوشته را نشان دهید:

فهرست کاملی از نقاط دیدنی شهر پکن به همراه توضیح کوتاه (به انگلیسی)، قیمت ورودی و آدرس (به انگلیسی و چینی) را در این فایل نوشته ام که می توانید آنرا داونلود کنید و پرینت بگیرید.