سفرنامه حسام

سفرنامه حسام

ماجرا ها، خاطرات و یادداشت های سفر
سفرنامه حسام

سفرنامه حسام

ماجرا ها، خاطرات و یادداشت های سفر

چین: نکات و توصیه ها

زمان پرواز: تهران تا پکن (با هواپیمای ایرباس ایران ایر)، رفت هفت ساعت و نیم؛ برگشت شش ساعت و نیم. پکن تا شانگهای (با خط داخلی چین) ۲ ساعت.

اخلاف زمانی: نیمه اول سال آنها سه ساعت و نیم و نیمه دوم سال چهار ساعت و نیم جلوتر هستند.

آب و هوا: بهترین زمان برای سفر به چین ماه های سپتامبر و اکتبر است. به دلیل اختلاف دمای زیاد بین روز و شب در پکن، شب ها ممکن است خنک باشد، بنابراین بردن ژاکت گرم ضروری است.

تبدیل ارز: برخلاف اغلب کشورها، بهترین مکان در چین برای تبدیل دلار به یوآن خود هتل ها هستند. رسپشن هتل هر روز به ازای هر اتاق ۲۰۰ دلار را exchange می کند که نرخ تبدیل آن بهتر از فرودگاه و فروشگاه های سطح شهر می باشد. البته برخی بانک ها هم روی پاسپورت اینکار را انجام می دهند. 

اسکناس های تقلبی زیادی در چین وجود داره که باید مخصوصا موقع خورد کردن پول در تاکسی یا خرید از دستفروش ها مراقب بود. البته برای ما و هیچکدوم از اعضای ۳۰ نفره تور هیچ مشکلی پیش نیومد، اما محض احتیاط بهتره نگاهی به این لینک بندازین که نحوه تشخیص اسکناس تقلبی رو بطور کامل توضیح داده است.

حمل و نقل: در پکن و شانگهای انواع وسایل نقلیۀ عمومی وجود دارد که می توان از آنها استفاده کرد. مسلماً مترو و اتوبوس ارزان ترین گزینه ها هستند اما به دلیل شلوغی مترو و پایین بودن نرخ کرایۀ تاکسی ها، استفاده از تاکسی بهترین گزینۀ ممکن است.

تاکسی های پکن در رنگ های مختلف (قرمز و زرد، آبی و زرد، سبز و زرد و...) مشغول بکار هستند که نرخ تمام آنها یکسان است: 10 یوآن به عنوان ورودی تاکسی تا مسافت 3 کیلومتر، بعد از آن به ازای هر کیلومتر 1 یوآن و به ازای هر 5 دقیقه توقف در ترافیک هم 1 یوآن.

کرایۀ تاکسی ما در بیشترین مسافتی که در پکن طی کردیم (از مرکز شهر تا پارک جهانی خارج شهر) 60 یوآن شد. اغلب مسیرهای کوتاه داخل شهر بین 20 تا 40 یوآن می شود که نسبت به کرایه ها در تهران بسیار پایین تر است.

در شانگهای ورودی تاکسی کمی بیشتر است: 14 یوآن و 3 یوان به ازای هر کیلومتر. البته ترافیک در شانگهای بسیار بسیار کمتر از پکن است.

آدرس ها: از آنجا که اغلب راننده های تاکسی در پکن انگلیسی نمی دانند بهتر است همیشه کارت هتل را که اسم و آدرس هتل به خط چینی روی آن نوشته شده به همراه داشته باشید. برای رفتن به نقاط مختلف شهر اگر از جلوی هتل سوار تاکسی می شوید که نگهبان و دربان هتل به شما کمک می کنند و اسم و آدرس مسیر را به زبان چینی به راننده می گویند، اما اگر از جایی سوار می شوید که کسی برای کمک نیست حتماً اسم و آدرس آن مکان را به خط چینی همراه داشته باشید که به راننده نشان دهید. (اسم و آدرس نقاط مختلف پکن و شانگهای به خط چینی در پست های مختلف این وبلاگ موجود است که می توانید پرینت بگیرید و با خود ببرید)

برنامۀ تور: اگر با تور همراه هستید مطمئناً برنامه های مختلف گشت شهری برای شما تدارک دیده شده است. می توانید تمام مدت را با تور همراه باشید، اما تور شما را به تمام نقاط جالب و دیدنی شهر نمی برد و برنامه های دیگری مانند بازدید از کارخانه های یشم و مروارید و ابریشم و تئاتر و نمایش آکروبات و .. را (البته با دریافت مبالغ جداگانه) اجرا می کند که شاید شما هم (مثل ما) علاقه ای بهشان نداشته باشید. باغ وحش پکن، فروشگاه IKEA، پارک جهانی، Temple of Heaven، مقبره و مومیایی مائو و... از جمله نقاط دیدنی شهر است که تور برنامه ای برای آنها نخواهد داشت. شما می توانید هر جا مایل بودید از تور جدا شوید و برنامه های خودتان را پیاده کنید. ضمن اینکه هزینه ای که تور بابت برنامه های optional از شما می گیرد تا حدی بالاتر از قیمت هایی است که خودتان بتوانید اجرا کنید! (در پست های مختلف مربوط به سفر چین در اینباره توضیح داده ام)

خرید: قیمت اجناس در چین با آنچه ممکن است در ذهن داشته باشید متفاوت است. در پکن و شانگهای خبری از اجناس ارزان قیمت درجه 3 نیست. فروشگاه ها یا مارک هستند، که تبعاً قیمتشان بالاست و یا اجناس درجه 1 و 2 اروپایی و چینی. در خیابان های وانگ فو جینگ (در پکن) و نانجینگ (در شانگهای) فروشگاه های بسیاری هستند که قیمت های بسیار مناسبی هم دارند. یعنی جنس خوب با قیمت خوب.

مراکز خرید Silk و Yasho در پکن مملو از فروشنده ها و فروشگاه هایی است که اجناس تقلبی می فروشند. در این فروشگاه ها باید تا می توانید چانه بزنید و مثلاً پالتوی 2500 یوآنی را دست آخر 250 یوآن بخرید! خرید از این مراکز به حوصله و وقت زیادی احتیاج دارد.

به صحبت های لیدر که می گوید در شانگهای به هیچ وجه نمی شود خرید کرد زیاد اطمینان نکنید! لیدرها سعی می کنند با عوض کردن نظر شما نسبت به خرید در شانگهای شما را ترغیب کنند که در تور optional یک روزۀ شهر هانگزو (نفری 100 دلار) ثبت نام کنید. اتفاقاً ما بیشتر خریدهایمان را از شانگهای (خیابان نانجینگ) انجام دادیم.

محل اقامت: بهتر است موقع ثبت نام در تور یا رزرو هتل به محل هتل هم دقت کرد. به این دلیل که اغلب نقاط دیدنی شهر اطراف مرکز شهر قرار دارند، هتلی که در حلقۀ اول یا نهایتاً دوم شهر واقع شده باشد باعث کاهش هزینه های حمل و نقل خواهد شد. بعنوان مثال هتل ما – Marriot City Wall   بسیار نزدیک به مرکز شهر بود و نزدیک به میدان تیان آن من، خیابان وانگ فو جینگ، شهر ممنوعه و مراکز خرید Henderson و Silk.

فرودگاه: به همراه داشتن و حمل هر گونه مایعات (حتی آب) که در آن یکبار باز شده باشد در بار ممنوع است. حتی نمی توان آنها را در چمدان گذاشت تحویل بار هواپیما داد. همینطور هر گونه مواد غذایی (که در آن باز شده باشد)، فندک و کبریت. البته اگر گاز فندک را خالی کنید می توانید آنرا تحویل بار دهید. حمل اسپری مو (تافت) هم حتی داخل چمدانی که تحویل بار می شود ممنوع است!

فهرستی از نقاط دیدنی شهر پکن و نقاط دیدنی شهر شانگهای به همراه توضیح کوتاه (به انگلیسی)، قیمت ورودی و آدرس (به انگلیسی و چینی) را در فایل های Word نوشته ام که می توانید آنرا داونلود کنید و پرینت بگیرید.


* عکس های بیشتر و اختصاصی رو در اینستاگرام من دنبال کنین: hesam___dehghani