سفرنامه حسام

سفرنامه حسام

ماجرا ها، خاطرات و یادداشت های سفر
سفرنامه حسام

سفرنامه حسام

ماجرا ها، خاطرات و یادداشت های سفر

امارات: دوبی، مراکز خرید و فروشگاه ها - اکتبر 2014

از نظر اغلب مسافران (مخصوصاً ایرانی)، دوبی جاییه برای خرید. یعنی هر روز صبح فقط به قصد خرید از هتل بیرون میان و تمام وقتشونو تو مراکز خرید می گذرونن.

شاید تا چند سال پیش که درهم 200 تومن بود، خرید از دوبی خیلی به صرفه درمیومد. هنوز هم قیمت خیلی از اجناس "به نسبت تهران" خیلی پایین تره، اما در مجموع نمیشه گفت همه چیز "خیلی" ارزونه و میشه راحت خرید کرد.

مراکز عمدۀ خرید در دوبی دو حالت دارن: مغازه و فروشگاه های بزرگ (شاپینگ مال).

بهترین منطقه برای خرید از مغازه میدون بنی یاس (جمال عبدالناصر سابق)، خیابون دیره و نایف هست که همه به هم وصلن. اگر از مترو استفاده می کنین باید ایستگاه بنی یاس پیاده بشین و درست وسط میدون درمیاین.

فروشگاه های زنجیره ای ایرانی مثل Day To Day هم دور همین میدون هستن و یه Tesco نسبتاً خوب هم در کنارش که میشه توشون همه جور جنسی رو با قیمت های مناسب پیدا کرد.

بیشتر مغازه های دور میدون موبایل فروشی هستن و به سمت بالا (خیابون مصلی) تا ورودی خیابون نایف (سمت چپ) فروشگاه های متعدد کیف و کفش و لوازم خونه هست. داخل خیابون نایف هم پر از مغازه های کیف و کفش فروشیه. تنها نکته اینه که تا می تونین باید چونه بزنین چون اجناس اتیکت قیمت ندارن.

شاپینگ مال قدیمی و معروف دوبی به اسم "دیرا سیتی سنتر" هم به فاصلۀ کمی از میدون بنی یاس واقع شده. می تونین با تاکسی یا اگه اهل پیاده روی باشین پیاده تا اونجا برین. ایستگاه مترو به همین نام هم درست در ورودی این مرکز خرید وجود داره که با رسیدن بهش رو خیلی راحت می کنه.

داخل سیتی سنتر یک فروشگاه بزرگ Carrefour هست (که هایپر استار تهران درست از روی نقشۀ اون ساخته شده). داخل Carrefour قیمت ها خیلی خوبه. اگه اهل خرید شکلات باشین چیزهای خیلی خوبی توش پیدا می کنین. همینطور لباس و کفش و... هم هستت که تنوع نسبتاً خوبی هم داره.

سایر فروشگاه های سیتی سنتر اغلب مارک های معروف هستن و قیمت های بالایی هم دارن، ولی مثلاً H&M و Forever 21 و Bershka از بقیه بهترن که همه چیز هم توشون پیدا میشه.

سیتی سنتر کلاً 2 طبقه داره (با یک همکف) که طبقۀ دوم چند سالن سینما داره و طبقۀ اول هم یک فود کورت نسبتاً خوب با اغلب غذاهای فست فودی.

اگه به IKEA علاقه دارین، می تونین با یه تاکسی از منطقۀ دیره تا فستیوال سیتی برین. کافیه به راننده بگین IKEA، خودش می بردتون. اگه متوجه نشد، بگین توی فستیوال سیتی. آیکیای دوبی مثل بقیۀ شعبه هاش بزرگه و همه چیز توش پیدا میشه. IKEA توی یه مرکز خرید بزرگ واقع شده که سمت دیگه اش، یه سوپرمارکت بزرگه (شبیه به Carrefour با اجناس و قیمت خوب) و یک تعداد فروشگاه های لوازم منزل که قیمت های بالایی دارن.

Dubai Mall بزرگترین شاپینگ مال دنیاست که در اتوبان شیخ زاید و کنار برج خلیفه واقع شده. این مرکز خرید انقدر بزرگه که فکر می کنم سه روز هم برای دیدن تمامش کافی نباشه! داخل این شاپینگ مال به غیر از فروشگاه، انواع سرگرمی ها، رستوران، کافه، آکواریوم، پیست پاتیناژ و... وجود داره که Dubai Mall رو از حالت صرف یه مرکز خرید بیرون آورده.

علاوه بر نقشه های چاپی، کیوسک های اطلاعاتی هم هر چند متر یه دونه هست و البته خود ماموران فروشگاه هم هستن که برای آدرس دادن کمک می کنن. اینجا هم مثل اغلب شاپینگ مال های دوبی تا 12 شب بازه.

اگر تا اینجا رفتین حتماً یه سر به برنامۀ فواره های دوبی بزنین که هر نیم ساعت یک بار به مدت سه چهار دقیقه جلوی برج خلیفه اجرا میشه. تماشای رقص آب رایگانه و جمعیت زیادی برای دیدنش دور استخر جمع میشن. بستگی به شانس شما، هر نیم ساعت یک آهنگ پخش میشه و آب تا ارتفاع بسیار زیاد بالا می پاشه و با آهنگ حرکت می کنه.

Mall of the Emirates یکی دیگه از شاپینگ مال های بزرگ دوبی محسوب میشه که خیلی شبیه به Dubai Mall هست. از لحاظ مکانی تو همون اتوبان شیخ زاید واقع شده و میشه به راحتی با مترو بهش رسید. چیزی که اینجا رو از سایر فروشگاه ها متمایز می کنه، پیست اسکی بزرگیه که داخلش درست کردن. یه پیست اسکی سر پوشیده با برف واقعی و امکان اسکی و بازی های برفی. اگه به اسکی علاقه دارین اینجا رو از دست ندین، اگر نه، چیزی بیشتر از دوبی مال نداره.

"ابن بتوته" هم کمی پایین تر از Mall of the Emirates هست و میشه با مترو رفت. اونجا هم بیشتر فروشگاه ها مارک هستن و قیمت ها بالا، اما معماری خاصی که داره (سالن های مختلف با تم کشورهای دنیا)، اینجا رو بیشتر به یک مرکز دیدنی تبدیل کرده تا مرکز خرید. البته سینمای Imax دوبی هم در ابن بتوته واقع شده.

اینها مراکز خرید اصلی دوبی هستن. البته جاهای دیگه ای مثل ارض الهدایا، القبائل، انصار مال و... هم هستن که شباهت زیادی به هم دارن و فقط اگر دنبال اجناس درجه 2 با قیمت پایین هستین خوبه برای دیدنشون وقت بذارین.

به نظر من اگر چند روزی دوبی بودین، علاوه بر دیدن فروشگاه های منطقۀ دیره، حتماً سری به دوبی مال بزنین. نه برای خرید، بیشتر برای دیدن. البته، خرید خوبی هم می تونین از H&M و سایر مارک ها داشته باشین، خصوصاً اگر به دلیلی تخفیف خورده باشن.

پی نویس: توی فرودگاه وقتی ایرانی هایی رو می بینم که قد 3 نفر بار همراهشونه و بیش از حد معمول خرید کردن به جای اونا خجالت می کشم. دیگه خرید هم یه حدی داره. اینکه از یه صندل معمولی 10 درهمی 10 جفت بخریم و 6 تا چمدون تحویل بار بدیم، نه تنها باکلاسی و نشونۀ پولدار بودن نیست بلکه... بی خیال، نگم بهتره!