سفرنامه حسام

سفرنامه حسام

ماجرا ها، خاطرات و یادداشت های سفر
سفرنامه حسام

سفرنامه حسام

ماجرا ها، خاطرات و یادداشت های سفر

ایران: تهران، موزه آبگینه و سفالینه

اشیاء این موزه تشکیل شده اند از ظروف شیشه ای و سفالی متعلق به دوره های مختلف زمانی، از هزاران سال پیش از میلاد تا عصر قاجار.

 

شاید ساختمان موزه خیلی بزرگ به نظر نیاید، اما تعداد اشیاء داخل آن (که در پنج سالن کوچک چیده شده اند) بیش از هزار عنوان می باشد، دو سالن طبقه اول و سه سالن طبقه دوم.

 ساختمان موزه

اشیاء شیشه ای مختلف (شامل جام های کوچک و بزرگ، عطردان های بسیار زیبا و...) در طبقه اول قرار داده شده اند. ویترین بزرگ مشبکی که عطردان های مختلف را درون آن چیده اند، از جذاب ترین قسمت های موزه به شمار می رو؛ عطردان های کوچک و رنگینی که هزاران سال پیش مورد استفاده ثروتمندان قرار می گرفته و مقاومت در برابر فکر ربودن چند تایی از آنها به راستی دشوار است!

 

در سه سالن کوچک طبقه دوم، انواع ظروف سفالین با طرح ها و نقش های بسیار زیبا چیده شده اند. نور پردازی کوچکترین سالن این طبقه هم در نوع خود بی نظیر است.

 

هنر شیشه گری و سفالگری از زمان های بسیار قدیم در ایران وجود داشته و برخی از اولین ظروف سفالی کشف شده در جهان نیز متعلق به ایرانیان باستان است. ظروف سفالی سیاه رنگ، که به علت استفاده از نوعی خاک مخصوص، تنها در ایران ساخته می شده در برخی برخی کشورهای دیگر نیز پیدا شده که نشانگر صادرات این نوع ظروف به سایر کشورهاست.